خرید از سراسر دنیا


» معرفی آثار ماندگار سینما و تلویزیون با موضوع عاشورا

معرفی آثار ماندگار سینما و تلویزیون با موضوع عاشورا

معرفی آثار ماندگار سینما و تلویزیون با موضوع عاشورا

سفیر

فیلم زیبای سفیر به طور مستقیم به واقعه عاشورا می پردازد. سفیر به کارگردانی فریبرز صالح تولید شده است. فیلم سفیر محصول سال ۶۱ است. در آن زمان سینمای ایران درگیر جنگ تحمیلی بود و ساخت یک کار هنری عظیم و تاریخی چندان قابل انتظار نبود. ولی با این وجود، فیلم سفیر تولید شد و یکی از آثار دوست داشتنی سینمای عاشورایی ایران شد. این فیلم ماندگار موجب شد نام قیس بن مسهر در سینمای ایران ثبت شود.

این فیلم بخشی از زندگی قیس ابن مسهر را نشان می دهد، وی نماینده امام حسین (ع) می باشد که به همراه نامه‌ای برای سلیمان خزاعی به جانب کوفه می‌رود و در مسیر توسط سربازان ابن زیاد، دستگیر و زندانی می‌شود.

روز واقعه

شاید بتوان اثر شهرام اسدی را یکی از برجسته ترین فیلمهای سینمایی ایران به شمار آورد که درباره رویداد عظیم کربلا ساخته شده است، فیلم داستانش را از زاویه دید شخصیتی به نام عبدالله روایت می کند. نکته شاخص فیلم فیلمنامه بهرام بیضایی است که بسیار زیبا نوشته شده است. قهرمانِ فیلم عبدالله جوانی مسیحی است که تازه مسلمان شده و در روز عروسی اش در میان سرور دیگران، ندایی به گوشش می خورد که وی را به یاری و کمک فرا می‌خواند. عبدالله در پی این ندا راهی طولانی را می پیماید و عاقبت وقتی به کربلا می‌رسد که عصر روز عاشورا است و … صحنه‌های انتهایی فیلم به زیبایی غربت عصر روز عاشورا را نشان می‌دهد.

رستاخیز

قطعا پرخرج ترین اثر سینمایی درباره واقعه عطیم عاشورا و نهضت امام حسین (ع) فیلم رستاخیز به کارگردانی احمد رضا درویش است. این فیلم سینمایی مستقیما به سراغ شرح حادثه روز عاشورا رفته و تلاش دارد تصویری واضح از این رویداد بزرگ را در معرض نمایش بگذارد. رستاخیز تنها اثری است که بی پرده در پی روایت حادثه عاشورا است.

این فیلم یکی از بهترین و عاشورایی‌ترین آثار سینمای ما است. به جرات می شود گفت که فیلم درویش نه تنها مکمل فیلمِ «روز واقعه» است بلکه خیلی مهیج‌تر از آن تولید شده و گامی روبه جلو به حساب می آید.درویش در این فیلم به طرزی هوشمندانه زاویه دید دانای کل را کنار گذاشته و با زاویه دیدِ «بٌکَیر ابن حر ریاحی» این واقعه را بیان می‌کند. کار مهمتر این فیلم به نمایش کشیدن منطق اعلای امام حسین و یاران‌اش در کنار مظلومیت ایشان است. رستاخیز هم شور را به تصویر می کشد و هم شعور را.

معصومیت از دسته رفته

داود میرباقری با این سریال نشان داد می توان با یک داستان نه چندان پایبند بر تاریخ نیز به واقعه عاشورا پرداخت. لذا میرباقری یکی از شخصیت‌های فرعی تاریخ یعنی شوذب را قهرمان داستان قرار می دهد و به واسطه داستانی عاشقانه، رخدادهای دنیای اسلام در سال ۶۱ هجری را به نمایش می گذارد. هدف داوود میرباقری در این اثر به تصویر کشیدن ظلم و فساد حکومت ستمگر بنی امیه به واسطه روایت یک داستان دراماتیک بوده است.

کارگردانی داوود میرباقری مانند همیشه عالی است. جالب است بدانید که هسته اولیه این قصه ریشه در واقعیت دارد

یکی از نکات شاخص سریال این است که بیننده خودش را در فاصله زمانی عصر امام علی(ع) تا به شهادت رسیدن حضرت سیدالشهدا(ع) در حالت تعلیق می گذارد که نهایتا عاقبت شوذب چه خواهد شد.

از طرفی دیگر موسیقی درخشان سریال،گریم های درست ،دیالوگ های زیبا ،ترانه ی به یاد ماندنی محمد اصفهانی در تیتراژ پایانی سریال و خصوصا استفاده از بازیگرانی توانا ، همه اینها دست به دست هم داده اند تا با کارگردانی درخشان میرباقری، این سریال به یکی از آثار مهم تلویزیون در دسته سریال های عاشورایی مبدل گردد.

مختارنامه

این سریال دوست داشتنی هم ساخته داوود میرباقری است.مختارنامه یکی از آثار فاخر تلویزیون است که توجه همگان را به خود جلب نمود. مختارنامه با بودجه ۲۰ میلیاردی تولید شد و به جرأت می شود ادعا کرد که این سریال جذاب از همه جهات از بقیه آثار تاریخی و مذهبی تلویزیون یک سر و گردن بالاتر است. میرباقری با معرفی شخصیت مختار ثقفی موفق شد یک داستان عاشورایی را به گونه ای جذاب به تصویر بکشد..

این سریال ماندگار درباره قیام مختار ثقفی است که پس از واقعه عاشورا به خونخواهی حضرت امام حسین(ع) قیام کرد و موفق شد بیشتر عاملان واقعه عاشورا را به کیفر اعمال زشتشان برساند.

منبع/ ویجیاتو


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب مشاهده