خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» ایران در قاب سینما

ایران در قاب سینما

ایران در قاب سینما

کشورهای غربی در زمینه ساخت فیلمهایی با محوریت ایران بسیار فعال بوده اند. نمی توان ادعا کرد تمام این فیلمها با دیدی منفی به ایران نگریسته اند، اما اکثرا تصویری زشت و دروغین از ایران نشان داده اند. البته باید اشاره کرد همه این فیلمها در آمریکا و هالیوود تولید نشده اند. در ادامه به شما فیلمهایی را معرفی می کنیم که در داستان آنها به ایران و ایرانی پرداخته شده است. باید یادآور شد این فهرست کامل نیست و فیلم های سینمایی دیگری در این لیست از قلم افتاده اند.

300

یکی از مشهورترین و بدترین فیلمهای ضد ایرانی است که ساخته شده است. این فیلم را رک اسنایدر کارگردانی کرده و در سال 2006 اکران شده است. فیلم به نبرد 300 اسپارتی در مقابل خشایارشاه و ارتش او می پردازد. فیلم به گونه ای است که نمی دانیم آن را در زمره فیلمهای تاریخی به حساب آوریم یا فیلمی در ژانر علمی تخیلی بدانیم! در این فیلم سازندگان تا جایی که در توانشان بوده تصویری زشت و البته مضحک و خنده آور از ایرانیان ترسیم کرده اند. برای نمونه باید به سیاهپوست بودن ایرانیان زیادی در فیلم اشاره کرد. این فیلم پر از هیولاهایی است که مثلا قرار است تصویر ایران و ایرانی را نمایندگی کنند. چهره و گریم خشایارشاه در این فیلم از تصاویری است که از ذهنتان پاک نخواهد شد. سازندگان این فیلم پس از فروش موفق آن، چند سال بعد دنباله ای بر آن ساختند که در سال 2014 اکران شد و مشابه این فیلم بود.

یک شب با پادشاه

این فیلم تاریخی حماسی هم محصول کشور آمریکا است که توسط مایکل سجیل کارگردانی شد. عمر شریف از بازیگران نام آشنای فیلم است که در نقش شاهزاده مموکان بازی می کند. فیلم برگرفته از کتابی در عهد عتیق به نام استر مقدس است که ناجی یهودیان می شود.

اسکندر

طرز تهیه چیز کیک پنیری بدون گلوتن مطلب مرتبط طرز تهیه چیز کیک پنیری بدون گلوتن

الیور استون این فیلم خود را در سال 2004 ساخته است. استون کارگردان توانایی است، اما ظاهرا در این فیلم وسواس و ریز بینی خود را به کلی کنار گذاشته و نتیجه اش فیلمی شده که از اسکندر گجسته و خونریز یک قهرمان تمام عیار می سازد که حرف از صلح و آشتی می زند! حال آنکه به گواهی تاریخ، اسکندر در زمان حمله به ایران، ایرانیان را به خاک و خون کشاند و تخت جمشید را آتش زد... . کالین فارل در این فیلم در نقش اسکندر بازی می کند. آنجلینا جولی، جرد لتو، آنتونی هاپکینز و کریستوفر پلامر در نقش ارسطو از دیگر بازیگران مشهور فیلم هستند.

تصادف

این فیلم اسکاری محصول سال 2004 است و کارگردان آن پل هگیس می باشد که نویسنده فیلمنامه دیگر فیلم برنده اسکار یعنی دختر میلیون دلاری است. تصادف در هفتاد و هشتمین مراسم اسکار برنده سه جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه اقتباسی و بهترین تدوین شد. ساندرا بولاک ستاره فیلم است. این فیلم مستقیما به ایرانیان نمی پردازد، بلکه یک مالک فروشگاه ایرانی یکی از کاراکترهای موجود در این فیلم است.

میراث‌دار: افسانه عمر خیام

این فیلم داستان زندگی خیام نیشابوری، شاعر و دانشمند پر آوازه ایرانی را به تصویر می کشد. کارگردان فیلم کیوان مشایخ است و جالب است بدانید که اندی، خواننده معروف ایرانی هم در این فیلم ایفای نقش کرده است. فیلم به زبانهای انگلیسی و فارسی است. بخشهایی از این فیلم در شهرهای سمرقند و بخارا جلوی دوربین رفته است.

پرسپولیس

این فیلم انیمیشن را مرجان ساتراپی و ونسان پارونو کارگردانی کرده اند. پرسپولیس محصول کشور فرانسه است که در سال 2007 منشر شد. فیلم بیانگر خاطرات ساتراپی از دوران زندگیش در ایران پیش از مهاجرت به فرانسه است. طبق معمول این فیلم هم تصویری سیاه از ایران به نمایش می گذارد.در واقع انیمیشن پرسپولیس، ایران را از دریچه نگاه مرجان ساتراپی روایت می کند. این فیلم توانست در جشنواره کن، برنده جایزه ویژه هیئت داوران شود و در هشتادمین دوره جوایز اسکار نامزد جایزه بهترین انیمیشن بلند شد.

پزشک  

این فیلم درباره ابن سینا طبیب و دانشمند بزرگ ایرانی است. بن کینگزلی در پزشک در نقش بوعلی سینا بازی می کند. این فیلم هم انباشته از دروغ و تحریفات تاریخی است. فیلم محصول 2013 کشور آلمان است.

مردی به نام اوه

این فیلم سوئدی را هانس هولم کارگردانی کرده است. فیلم براساس کتابی با همین نام است که نامزد اسکار شد و رقیب فیلم فروشنده اصغر فرهادی بود که سرانجام این جایزه را به فیلم فرهادی واگذار کرد. فیلم داستان زندگی پیرمرد سوئدی بداخلاقی است که پس از آشنایی با همسایه جدیدشان که یک زن ایرانی به نام پروانه و خانواده اش است، زندگیش به کلی تغییر می کند.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده